Mötet med Anders Petersen

 
Jag har ju hört talats om Anders Petersen förut. Jag har försökt att titta på
hans bilder och se dem för vad de är (han är ju trots allt en av Sveriges och 
Europas främste fotografer!). Men jag har inte förstått vad han är för fotograf,
och för människa. Så ikväll var jag på hans föreläsning på Konstfack, och jag fick inte
bara veta saker om honom; jag sitter där och inser att det handlar lika mycket 
om mig. Okej, kanske inte lika mycket. Men jag fick ett antal insikter, det fick jag.
Till exempel att jag insåg hur mycket hans bilder inte handlar om personerna på bilden,
och desto mer hur mycket de handlar om honom. Hans förhållningssätt till fotografi. 
Och hur feg jag är i jämförelse med honom. 
 
Två timmar efter föreläsningen var slut var det boksläpp och signering på
konstbokhandeln Konst-ig på Södermalm. Jag kunde inte låta bli.. 
 
 
 
 
"- Varför tycker du att man ska köpa din bok? 
- Varför? För att den handlar om vad som är viktigt för fotografi. 
Närvaro.
Den finns överallt i den här boken, i olika former. 
Det var jag särskilt noga med när jag valde ut bilderna. Närvaron." 
 
 
 
 
 
Kommentarer
Malin , Gravid med tvillingar säger:

Du är sååå duktig att fota Hanna! ❤️

Svar: Tack Malin! ♥
None None

2013-11-21 | 23:37:22
Bloggadress: http://malinhedblom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback